Saturday, April 25, 2009

PUNCAK KONGRES KAMPUNG KASIH BONDA

Tan Sri Abdul Aziz, mantan Pengerusis MAS Cogan bendera kampung kami

PETA KUALA LUMPUR 2020, masih mengocak perasaan penduduk enam kampung asal di WP (Kg Bandar Dalam, Padang Balang, Chubadak, Sungai Merali, Sungai Mulia dan Kampung Puah) . Anda kerap hilir mudik di kampung ini, tapi tetap saja bertanya , " hei di mana ya kampung itu? " Nah, bahagian Kampung Bandar Dalam, di simpang masuk sudah dibedah oleh Lebuh Raya DUKE - hanya untuk kemudahan laluan dari Hulu Kelang ke Damanasara. Apa anda pediui, kalau anda nak balik ke Kota Bharu, atau ke Pantai Timur, memang menderulah kereta kalian. Sambil santai lena - dalam bas dua tingkat, boleh saja berbisik-bisik, wah cantiknya wajah ibu kota kita...itulah tujuan asal DBKL tahun 2020, semua wajah kota cantik molek, laluan di 6 buah kampung ini akan dimusnahkan hahahah, Mereka lupa, ini tanah Rizab Melayu, tanah ini diteroka oleh para ulamak datang dari Payakombuh, Batusangkar, dari suku batangkapeh, tanjung, dari Siak, dari Jambi, Madailing, Rawo kerana memprotes Belanda yang mengutip cukai kepala. Ini cerita Tuk Janggut seorang Buano - juru tulis Belanda yang datang setelah Perang Padri 1834. Sutan Puasa dari kumpulan ketua Rawa datang membuka lombong bijih, pengikut Raja Abdullah putera Raja Jaafar, kelurga Bugis Melayu yang pertama kali membuka lombong di Lukut. Dengan sokongan Sultan Muhamad Sultan Selangor tiba di Pelabuhan batu (simpang sungai Kelang-Sungai Gomabk = masjid Jamek Sekarang), membuka kedai, ini terjadi sebelum kedatangan ketua geng Yap Ah Loy. Tidak heran, telah beberapa kali Buyong Adil menegur agar fakta ini di perbaiki, yang membuka Kuala Lumpur ialah Raja Abdullah. itu terjadi 150 tahun lalu.
Tahun 2003, DBKL mengganggu dengan perancangan mencanggihkan kota raya. Tapi tahun itu kami datang membela dan rungutan kami diterima, tak jadilah kampung Bandar Dalam di bedah. walaupun Chubadak sudah dirompak sebelah. Inilah kerja di tahun 2008, kami diminta datang lagi untuk berbincang. Kami di minta untuk berbincang ...kenapa sebelum peta perancangan mereka tidak datang berbincang di kampung kami. Kami tidak sanggup menutup sebelah mata, atau lena dengan tawaran projek membina kondo 20 tingkat, membina tiang LRT di depan rumah kami....kami bising, hanya Harakah dan Sinar saja yang sanggup mengwar-war protes kami. Bendera hitam bergantungan di jalan - pertahan Tanah Melayu. Kami pun buat acara protes dengan pameran budaya , baca puisi dan lancar buku Kasih Bonda di surau Tarbiah (9 ogos 2008). Seniman Negara dan Sasterwan Negarapun datang. Ketua Pengarah DBKL datang, beri seekor lembu. Lembu kami sembelih, makan dan baca doa tapi proters tetap protes.
Dan tarikh 9 April lalu, buat pertama kali Pertubuhan MUAFAKAT mengadakan Kongres MEMPERKASA PERKAMPUNGAN TRADISI MELAYU WILAYAH PERSEKUTUAN (Kampung Bharu yang hampir ditelan itupun tak berani buat Kongres hahaha)....Tan Sri Aziz. Prof Bahari (UIA), Chegu Zainal Abidin, saya dan Haji Jajuli (mantan pegawai DBP) pun duduk bersuara....antara resolusi yang kami lontarkan untuk perhatian DBKL ialah:
1) Memutuskan supaya pihak berkuasa tempatan mengistiharkan kampung-kampung tradisi sebagai kampung warisan
2) Bersetuju membentuk AJK penduduk yang akan dipertanggung jawabkan memelihara nilai tradisi Melayu selaras dengan pembangunan sejagat yang bersesuai dengan budaya Melayu yang berteraskan Islam (Semangan Kebudayaan Kebangsaan, 1972)
3) Bersetuju membentuk JK pembinaan modal Islam yang bertanggung jawab membina serta melahirkan individu yang mempunyai keyakinan diri , tidak mudah kecewa atau berputus asa
4) Menuntut supaya diadakan semula pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) yang dimansuhakan pada tahun 1965.
Resolusi ini telah dihantar ke DBKL. kami menunggu juga tindakan Dato' Bandar - atau apakah kita perlu mengadap YM Raja Nong Chik. kerja kami belum selesai . Akan mengadap mengadap DYM Sultan Selangor pada 21 Mei , semoga mendapat sambutan positif daripada baginda. Bukankah kampung kami nini dulu adalah di bawah kuasa Sultan?




1 comment:

MARSLI N.O said...

Kak Siti: Ini blog yang lain atau yang kedua?