Tuesday, April 19, 2011

Bulang Ulu Kesesuaian Perjalanan

Di Bukit Zaitun, Al Quds, 9 Mac 2011


Pada 9 Mac 2011 - Cuaca dingin begitu terasa sepanjang perjalanan di Bukit Zaitun. Nun di lembah sana sudah kelihatan Qubah Shokroh, kubah batu yang asalnya didirikan oleh Khalifah Umar bin Khattab. Mungkin juga dari sinilah pahlawan ini melihat kedamaian di Kota Suci hingga di sebut sebagai Al Quds. Selendang panjang kulilit ke kepala, sekeleling leher dan bahagian hujung jatuh di depan. Cukup buat melindungai tubuh di petang berhujan gerimis di Bukit Kasih sayang ini.


Di air panas Lembah Musa, Petra- Jordan, 9 Mac 2011

8 Mac 2011 - Cuaca di Petra - Jordan sudah bercahaya matahari. Saya hanya menggunakan selendang panjang, menutup lilitan kepala hitam. Kerana badan sudah dilindungan jubah bulu, baju leher cekak leher, maka selendamg di biar saja melambai ke depan.



Di Gombak, 6 Mac 2011

6 Mac 2011 - Sebelum berangkat , mencari kaca mata untuk lindungan cahaya matahari. Tanah tropika yang hangat, panas dan cepat melelehkan keringat, saya hanya melilit kerudung sekitar kepala. Tidak memakai selendang tambahan, kerana ini sesuai gaya santai ketika mencari barang keperluang sebelum berangkat esok > KL- Bahrin - Amman- Bait Al Maqdes , 7-9 Mac 2011).


***

Nilam Srayu, 19 April 2011

No comments: